Hos Åke o Sprit-Marie

Igår var vi som bekant på Viudden, solen sken och det var perfekt väder. Vi började med 11-fika, farmor hade bakat mina favoritkakor med chokladkladd och kokosröra. Vi pratade förståss hus och annat spännande. Efter det var det dags för en liten båttur. Då det är väldigt mycket algblomning i år så fick vi åka åt motsatt håll mot vad vi brukar. Det var jättehärligt och kinderna riktigt brände igåkväll när jag kom hem. Vi åkte nästan ända till Motala ström berättade Åke, inte hade jag en aning om att Glan satt ihop med Motala ström, man lär sig något nytt varje dag. Efter ett tags åkande letade vi reda på en fin liten ö att stanna o bada vid. Glädjen över att få bada varade dock inte så länge då Åke hittade en snok som låg och solade imellan några stenar. Han stod och vaktade stenen med Jonas o jag badade. Badet tog typ 5 minuter o var avsvalkande o skönt men inte riktigt så mysigt som jag tänkt mig. Jag har nämligen en stor ormskräck. Efter badet tog vi ytterligare en liten åktur med båten o sedan for vi in mot land för att äta lite mat. Farmor bjöd på pommesfrites, grillad skinksnitzel, beranaisesås och vitkålssallad. Attans va gott. Till efterrätt hade Jonas o jag köpt med oss glass. Allting var perfekt! Under middagen berättade Åke även spännande anekdoter om min farmor. Hon kallades/kallas? exempelvis för Sprit-Marie (hon heter Britt-Marie) av sin förra granne i Danmark. Riktigt varför förtäljer inte historien, men jag kan nog lista ut varför...haha

Runt 18.30 for vi vidare upp till stugan för att hälsa på mina Gudföräldrar och kusin Louise och styvkusin Patrik. Där bjöds det på tårta då mina grudföräldrar firade 6-årig bröllopsdag, min Gudmor nyligen fyllt år och min kusin Louise varit drogfri i 6 månader. Ett riktigt kalas alltså! Vi stannde runt 1 ½ timmer innan vi for vidare hemåt, det var ju en bit att åka. På väg hem stannade vi även till en sväng hos mamma o pappa o pratade lite smått. Det blir ju tyvärr inte samma spontanbesök när vi har detta avstånd emellan oss.

91765-1186
Utsikten från verandan

91765-1187
Farmor fick stanna kvar på land

91765-1188
Bättre semesterdagar får man leta efter

91765-1189
Vid denna Ö stannade vi och badade, detta kort togs innan snoken hittades

91765-1191
Åke tyckte att det var lite kallt i vattnet, men han var först i som vanligt!

91765-1190
Jonas badkruka

91765-1193
Åke körde båten fort

91765-1192
Jonas var lite sugen på att få köra han med

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback