NewYearsEve

Vi kom upp till Omberg vid halv-5 med bilen fullpackad av människor, mat och badkläder. Gästerna för kvällen var jag och Jonas, Tova och Mattias, Jerry och Karin, Westman och Emilia, Brax ,Helena. Förutom oss var ju förståss Jenny o Olle ,Tage, Sixten och Ludvig med. Det är ju något av en tradition att fira nyår på Omberg (vi har gjort det i 5 år) så i princip alla som var med är "stammisar", några har kommit till och några har fallit bort. 

Kvällen startade med snacks och umgänge, vi kramades o pratade om sist o hade jättemysigt. Vid 6-tiden så serverades mat, det var mina tre pajer, en rotfruktsgratäng, grillad oxfilé a´la Jerry, sallad, småplock och bröd och ost. Allting smakade superbt och det var en väldigt god och lagom lång nyårsmiddag. Olle höll först ett litet välkomsttal i riktig Olle-anda där våra tankar gick till dem som ej fick uppleva detta nyår....ex. Saddam.....Ja Olle-humor!!Vi tog mat och satte oss där det fanns plats. Jag satt i soffan och åt och pratade med Helena, som tillkommit under dagen, och Jenny.

Efter maten, ungefär vid halv 8, var det dags för badtunna, då badtunnan rymde ca. 8 pers så turades vi om och badade i två omgångar. I första badet var det Jonas, Jerry, Mattias, Westman, Brax, Emilia, Tage och Olle. Medan de badade satt vi tjejer inne och pratade om alltmöjligt och Jenny dukade av efter maten. Efter ca. 1 timme var det dags att byta och jag, Jenny, Karin och Tova bytte plats med några i badtunnan. Alla badade utom Helena som skulle vidare till en annan tillstälning och ville känna sig fräsch när hon kom dit, jag kan ju inte precis säga att man blev sådär jättevacker efter all ånga och skvättande vatten. Efter ca en havtimme började det droppa av folk igen och kvar blev endast jag, Olle, Jerry och Karin. Vi satt o pratade i någon timme till o sedan gick även Karin upp. Jag som älskar att bada tyckte det var jätteskönt, men lite väl varmt när killarna började elda på igen för att få bra värme tills efter 12-slaget. Vid halv 11 blev även vi "uppkörda" ur badtunnan för att hinna äta efterrätt innan tolvslaget och hjässan. När jag kom upp var jag skrumpen som ett russin och all ork hade försvunnit, jag var helt slut.

Vi åt efterrätt, päron inlagda i saffranslag och lingonsorbé, och sedan var det dags att vandra iväg till Hjässan. Jenny och Tova följde ej med upp på hjässan, Jenny pga av barnen och Tova pga att de ska ha barn om ca 1 månad. Jag bestämde i sista sekund att jag skulle följa med och vid halv 12 traskade vi iväg. Det är ca 15 minuters gångväg i lite uppförsbacke för att komma till Hjässatorget ( början av hjässabacken) och efter det är det ca. 10 minuters rent helvete uppför hjässan. Likadant detta år som varje år trodde jag att jag skulle dö. Efter en fjärdedel av backen var benen stumma och jag flåsade som en nittioårig dam i motvind. Jag tog mig upp med stor möda och var på hjäsan ca. 5 min innan tolvslaget.
 
Tolvslaget var vi högst uppe i utkikstornet (?) på Hjässan och såg fyrverkerier från Ödeshög, Hästholmen, Mjölby, Jönköping, Hjo, Väderstad osv. osv. Det var en underbar utsikt kan jag lova. Jag var dock mest upptagen med att fotografera och kanske missade lite av själva skönheten med att stå där. Men det blir ju lätt så när man måste tänka på att få snygga bilder till sin blogg...haha. Tyvärr lyckades jag inte få några bra på utsikten iaf, kameran kunde inte riktigt fokusera när det var så lång borta och så dåligt med ljus.  Jonas o jag pussades o myste iaf och vi kramades allihopa och önskade varandra Gott Nytt År. Jag ringe till mamma och pappa och pratade lite och Jonas ringde sina föräldrar.

Vid tjugo över 12 gick vi hemåt igen och nerförsbacken var halkig och lerig. Väl hemma igen så hade vi musiktävling där Jonas lag förståss vann men med små små marginaler. Jag var i samma lag som Mattias och Westman och vi var 4 poäng efter de andra två lagen som hamnat lika. Jaja, jag kunde kanske fyra låtar så jag grämde mig inte så mycket iaf. Efter musiktävlingen hoppade vi en sväng i badtunan igen men det var så fruktansvärt varmt och trångt att jag klev upp efter en kvart.

Väl uppe ur badtunnan blev jag lite småtrött och bad att vi skulle åka hem. Eftersom jag var chaufför kunde de andra bara lyda. Vi tackade alla och tog av adjö av värdinnan som satt i badtunnan o hade det gött. Jag lämnade lite pajformar o sådant så vi ska tillbaka i veckan och bada lite mer badtunna och hämta grejjer. Påväg hemåt tog svängen över Ödeshög och lämnade av Brax och tog en liten titt på hans nya hus, sedan bar det av mot Mjölby där vi släppte av Westman och Emilia och ca. 4 var vi hemma. Jonas tog en snabbdusch och jag gick o la mig med en gång. En fruktansvärt härlig nyårsafton, den bästa någonsin skulle jag tro. Härliga människor, bra mat och ett skönt bad!! Fan va jag gillar vårt "gäng" och våra fester.




GOTT NYTT ÅR!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback