Ullkalas

Efter skolan igår åkte jag som sagt till Jenny o Olle, när jag kom dit skule Jenny precis laga mat och vi myste o umgicks i några timmar innan vi skred till verket. Målet för kvällen var att tova, Jenny hade köpt massor med ull som var lite angripen av mal och behövde användas ganska snart. Vi tovade tills händerna blödde (haha, nästan) och faan va duktiga vi var. Som vanlig var det mest till mig vi tovade, Jenny var någon slags läromästare o jag förlitar mig på hennes kunskaper. Vi hann inte använda s mycket ull så lite det mesta fick jag ta med mig hem igen och frysa in. Fryser man in ull i -18 C i minst 5 dagar så dör både malen och dess ägg. Bra att veta!

Vi började med att tova en provbit till Jenny på köksbänken i köket. Efter det tovade vi en provbit till mig på samma sätt och till sist körde vi igång med huvudprojektet. En stor tovad ulltavla till mig. Vi lade ut ullen på badrummesgolvet och kavlade upp byxorna. Tur att Jenny o Olle hade helkaklat golv för jag kan lova att det inte fanns en endast torr yta. Iom att vi använde såpa så blev golvet även väldigt halt och Sixten som ville vara med gjorde några vurpor... stackaren! Men slutet gott allting gott o riktigt fina blev våra konstverk (man får ju tänka på att det var första gången vi provade).


91765-386
91765-387
91765-388
91765-385
91765-389
91765-390

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback